Internetters houden niet van lange teksten. Promoot je beursdeelname liever met prikkelende visuele content. Doe je dit niet, dan kost je dit klanten.
Een van de redenen om deel te nemen aan een beurs is het vergroten van je naamsbekendheid en zichtbaarheid. Dankzij internet en social media hoeft dit niet beperkt te blijven tot de beursvloer. Via je smartphone ligt de wereld letterlijk aan je voeten.
Informatie in de vorm van afbeeldingen en video’s is enorm populair en wordt sneller gedeeld. Kijk bijvoorbeeld naar een succesvol platform als Facebook,waar bezoekers berichten zonder foto praktisch negeren. Populaire diensten als Pinterest en Instagram zijn zelfs volledig gebaseerd op beeld.
Sta je binnenkort op een publieks- of vakbeurs en wil je de aandacht vergroten? Zet dan bewust beelden en visuele content in. Beurzen lenen zich er uitstekend voor en onze hersenen verwerken plaatjes sneller dan geschreven informatie. En er zijn meer redenen om visuele content prioriteit te geven:
- Visuele content wordt veertig keer vaker gedeeld op sociale media gedeeld
- Tweets met een afbeelding krijgen 150% meer retweets
- Content met relevante afbeeldingen wordt 94% vaker bekeken
- In 2018 is – naar verwachting – 84% van alle communicatie visueel
Visuele content voor beursmarketing begint bij een plan
Het is verleidelijk om tijdens een beurs wat fotootjes te schieten en ze via social media te delen. Het werkt misschien, maar het kan beter. Door vooraf een visuele strategie te bepalen communiceer je consequenter en herkenbaarder. Houd daarbij rekening met de volgende punten:
- Wat wil je bereiken met je beelden en visuele content? Deel je nieuws? Richt je je op consumenten of zakelijke klanten? En wat verwacht beursbezoekers en online volgers van je? Kies een stijl die hierbij past.
- Denk na over het soort beelden dat je wilt delen. Moeten ze vooral mooi zijn, of de kijkers ook iets uitleggen?
- Foto’s en video’s kun je ook tot middelpunt van je content maken. In dat geval illustreren ze niet de tekst, maar eisen ze de hoofdrol op. Dit heeft consequenties voor je website.
- Gebruikt je onderneming of organisatie een huisstijl met specifieke kleuren? Voer ze dan consequent door in je visuele content. Dit vergroot de herkenbaarheid.
Deel prikkelende visuele content via Instagram
Instagram is een foto-sharing app en sociaal netwerk ineen. Deel foto-updates met je volgers, bewerk ze met fotografische filters en reageer op beelden van anderen. Instagram werd in korte tijd erg populair, met name door zijn eenvoud. Foto´s maak je op je smartphone en door de ingebouwde effecten zien ze er al snel bijzonder uit.
Wil je Instagram zakelijk inzetten, dan heb je allereerst een zakelijk account nodig. Deze kun je optimaliseren, zodat meer potentiele klanten hem vinden. Dit doe je als volgt.
- Neem in je bio een link op naar je website. Dit is je enige kans om een bezoeker rechtstreeks op je site te krijgen.
- Schrijf een pakkende omschrijving en verleid bezoekers je te volgen. Hou het vooral luchtig en persoonlijk.
- Pas je visuele huisstijl consequent toe en zorgt dat je altijd herkenbaar bent. Kies om dezelfde reden een herkenbare profielfoto.
Deel inspirerende en fascinerende beelden
Is je zakelijk account eenmaal aangemaakt, dan kun je beginnen met het delen van fascinerende beelden. Houd daarbij altijd je bedrijfs- en beursdoelen en het gevoel en de sfeer die je wilt uitstralen in het achterhoofd. Hoe pak je dat het beste aan?
- Wees niet te verkoperig. Probeer volgers niets aan te smeren, maar deel aantrekkelijke, inspirerende en unieke foto’s van je beursdeelname en de voorbereiding.
- Zorg ervoor dat je foto’s zo scherp mogelijk zijn. Met handige apps als Instasize en Squareready kun je foto’s eenvoudig bijsnijden en uploaden. Ook kun je collages en panorama’s maken.
- Speel met Instagram’s ingebouwde effecten om foto’s te laten opvallen. Experimenteer verder met kleuren en patronen. Interessant weetje: mensen klikken zo’n 25% vaker op lichte foto’s en foto’s in blauwtinten.
- Instagrammers knappen af op goedkope reclamefoto’s. Deel daarom afbeeldingen van mensen die jouw producten gebruiken. Zo komt het veel dichterbij.
- Toon niet alleen foto’s van dingen, maar laat ook iets van jezelf zien. Mensen zijn nieuwsgierig en af en toe een selfie uit de beursstand of een achter-de-schermen-foto delen werkt. Overdrijf ook weer niet en zorg voor een goede balans.
- Op Instagram kun je video’s plaatsen van vijftien seconden. Dit lijkt weinig tijd, maar je staat versteld wat er in vijftien seconden mogelijk is. Omdat Instagram – net als Facebook – het gebruik van video promoot verschijnen de filmpjes vaak hoger op overzichtspagina’s.
Vergroot de zichtbaarheid van je beursdeelname via Pinterest
Net als Instagram draait Pinterest volledig om beelden. Bij Pinterest ‘pin’ je beelden vast op een virtueel prikbord. Op je prikbord verzamel je al beelden in een grote collectie, meestal gecentreerd rond een thema, zoals schoenen, mindfullness of knutselen. Dit kan dus ook een beurs zijn. Klik je op een gepinde afbeelding, dan ga je naar de pagina waar de afbeelding op staat en dat levert weer bezoekers naar je website op.
Pinterest is wereldwijd erg succesvol en met name onder vrouwen. In 2015 gebruikten zo’n twee miljoen Nederlanders Pinterest, waarvan 334.000 dagelijks.
Aan de slag met Pinterest
Wil je Pinterest inzetten voor het uitdragen van je beursdoelen en het vergroten van je bereik? Dit zijn inspirerende content-ideeën voor het platform.
- Maak in aanloop naar je beursdeelname een speciale ‘beursbord’ aan. Maak regelmatig foto’s van de voorbereiding en deel ze hier.
- Maak een bord met foto’s van beursmedewerkers. Je kunt ook foto’s van collega’s in actie pinnen.
- Zijn beursbezoeker enthousiast en tevreden over je werkzaamheden? Maak screenshots van complimenten die je ontvangt op enquêtes en plaats foto´s van bezoekers in actie. Vraag wel vooraf toestemming.
- De rubriek ‘beursbezoeker van de dag’ is een mooie manier om gebruikers van je producten of diensten in het zonnetje te zetten. Plaats een kort interview met foto op je website, Facebook en in je nieuwsbrief en maak er een speciaal pinbord voor aan.
- Video’s kun je ook embedden op Pinterest. Maak je regelmatig video’s, promoot ze dan meteen via Pinterest.
- Publiceer fraaie achter-de-schermen-foto’s van de beurs. Of deel foto´s van bijzondere nieuwe producten en diensten.
- Maak je folders en flyers digitaal toegankelijk via Pinterest. Stel bijvoorbeeld een bord samen met al je folders, flyers of covers van het bedrijfsblad.
Deel foto´s en video´s van je beursdeelname via Facebook en LinkedIn
Instagram en Pinterest richten zich volledig op visuele content en hebben veel fanatieke gebruikers. Vergeet Facebook, LinkedIn en Twitter echter niet.
Berichten en updates met een afbeelding vallen sneller op, krijgen meer reacties en gebruikers delen ze eerder. Beelden kun je bovendien delen via verschillende platforms. Houd daarbij wel rekening met de dynamiek van elk kanaal en stoot gebruikers niet voor het hoofd. De dialoog moet centraal staan, niet ouderwets reclame maken.
Conclusie: visuele content onmisbaar voor promotie beursdeelname
Publieks- en vakbeurzen zijn visueel aantrekkelijk. Bezoekers en thuisblijvers besteden dankzij smartphones steeds meer tijd op internet en kijken het liefste naar beelden. Combineer beide gegevens en promoot je beursdeelname effectief met visuele content. Meer dan een smartphone, een scherp oog en een duidelijk doel heb je niet nodig.