Sta je binnenkort op een publieks- of vakbeurs, dan kun je een beurstand kopen of huren. Maar er is nog een optie, die vooral voor kleine ondernemers interessant kan zijn: een beursstand zelf ontwerpen. Je bespaart daarmee flink op de kosten voor materiaal en design, en als je het goed doet val je extra op.
Waar moet je op letten bij het zelf ontwerpen van een beursstand? We zetten het op een rij.
1. Breng de eisen en voorwaarden voor een beursstand in kaart
Hoe verleidelijk ook, je kunt niet zomaar wat meubelstukken en een achterwand bij elkaar sprokkelen en op een beurs gaan staan. Er zijn namelijk regels voor beurzen en stands waar je je aan moet houden. Daarbij kun je denken aan voorschriften voor de afmetingen, brandveiligheid, aansluitpunten voor elektriciteit etc.
Verdiep je in de regels en vraag bij de organisatie een handboek op voor de beurs. Dit voorkomt dat je voor verrassingen komt te staan.
- href=”https://www.expodisplayservice.be/nieuws/hoe-brandveilig-is-uw-beursstand-/”>Lees ook het artikel: hoe brandveilig is jouw beursstand?
2. Bepaal jouw boodschap en de mensen die je wilt bereiken
Op een beurs kun je direct producten proberen te verkopen, of je doet dit op termijn door een relatie met geïnteresseerde beursbezoekers op te bouwen. In beide gevallen wil je in contact komen met de juiste mensen, beursbezoekers die geïnteresseerd zijn in wat je biedt en daarin willen investeren.
Bepaal voor je je enthousiast op het ontwerpen van een beursstand stort wié je wilt bereiken. Wat vinden zij belangrijk, hoe trek je hun aandacht en waarin kun je je onderscheiden van andere exposanten? Denk daar goed over na en formuleer een ijzersterke en aansprekende boodschap.
Draag je boodschap vervolgens uit in alle facetten van je communicatie. Van de promotie voorafgaand aan de beurs tot je reclamemateriaal en het ontwerp van de beursstand. Zorg dat alles gericht is op resultaat: het aantrekken van de juiste mensen die de gewenste actie uitvoeren.
3. Zelf beursstand ontwerpen? Zet functionaliteit op de eerste plek
Verlies je bij het ontwerpen van een beursstand niet in details. Richt je liever op het allerbelangrijkste: functionaliteit. Wat wil je dat een bezoeker echt doet? Enkele voorbeelden:
- Een gesprek beginnen
- Snel een aanbieding kopen
- Een demonstratie bekijken
- Producten uitproberen
En wil je dat bezoekers gaan zitten of blijven staan? Wat is de ideale looprichting? En hoe vergroot je de kans op interactie? Dit zijn allemaal punten waar je rekening mee wilt houden bij het ontwerpen van je beursstand.
Tip. Verzin het niet allemaal zelf, maar bezoek regelmatig beurzen en maak aantekeningen. Of wissel eens van gedachten met de professionals van Expo Display Service. Ze denken graag met je mee.
4. Meet de ruimte op
Je weet nu aan welke eisen je stand moet voldoen, wie je wilt bereiken en wat de kerntaken zijn van je stand. De volgende stap is het uitmeten en invullen van de beschikbare ruimte. Bekijk de oppervlakte die je tot je beschikking hebt en probeer daarin alle wensen te passen. Er zijn verschillende online programma´s die je daarbij kunnen helpen.
Benut je ruimte optimaal – zowel in de breedte als de hoogte – en leer van de pro’s. Laat bezoekers direct zien wat je te bieden hebt en zorg dat alle spullen binnen handbereik liggen. Is je stand onduidelijk of kunnen bezoekers ergens niet bij, dan is de kans groot dat ze doorlopen.
Een goede inspiratiebron voor het indelen van een beursstand is Pinterest. Hierop staan tientallen foto´s van opvallende en creatieve beursstands. Van zelf verzonnen en spotgoedkoop, tot exclusieve eye-catchers die fortuinen kosten
5. Bepaal je uitstraling
Beursbezoekers zien als eerste het uiterlijk van je beursstand. Zorg dat de eerste indruk meteen goed is en aansluit bij het verhaal dat je vertelt en de mensen die je wilt bereiken. Kies daarbij voor eenvoud. Draag één heldere boodschap uit en beperk de hoeveelheid tekst en visuele prikkels.
Richt je stand op interactie en speel met beleving. Kleuren en geuren zijn enorm belangrijk en roepen direct associaties op. Ze spelen een grote rol in het onbewust aantrekken van beursbezoekers. Online vind je er veel meer informatie over, en ook op dit blog vind je waardevolle artikelen over dit onderwerp.
6. Zorg voor de juiste belichting
Belichting wordt vaak onderschat bij het inrichten van een beursstand. Met de juiste verlichting richt je de aandacht op specifieke producten of onderdelen van je stand, trek je de aandacht en breng je bezoekers in de juiste stemming. Dit zorgt voor meer leads en directe verkopen.
Met de juiste belichting trek je de aandacht van ongeduldige beursbezoekers en krijg je dan ze te overtuigen je stand te bezoeken. Vergeet daarom niet de belichting mee te nemen bij je standontwerp.
7. Denk aan de follow-up
De beste klanten zijn terugkerende klanten. Op een beurs kom je laagdrempelig in contact met bestaande en potentiele nieuwe klanten. Probeer niet alleen direct aan ze te verkopen, maar beschouw elk gesprek als het begin van – hopelijk – een langdurige relatie. Houd daarom na de beurs contact met geïnteresseerden en probeer altijd contactgegevens te bemachtigen.
Reserveer ruimte voor het verzamelen van leads in je beursstand, bijvoorbeeld een hoekje waarin bezoekers mee kunnen doen aan een prijsvraag of quiz. Of maak een digitale enquête en laat mensen de vragen zelf beantwoorden, al dan niet in ruil voor een giveaway.
8. Zorg voor voldoende opslagruimte
Last but not least: zorg voor voldoende opslagruimte. Dit houdt je stand schoon en opgeruimd, en garandeert dat je de belangrijkste spullen altijd binnen handbereik hebt.
Beursstand zelf ontwerpen… of met een beetje hulp?
Het valt niet mee om zelf een beursstand te ontwerpen. Zo moet je rekening houden met voorschriften, gebruikte materialen, de indeling en uitstraling van de stand, logistiek en nog veel meer. Is dit allemaal nieuw voor je, dan komt er veel op je af. Maar het is niet onmogelijk.
De tips en suggesties uit dit artikel geven je praktische handvatten bij het ontwerpen van je eigen beursstand. Nu is het aan jou om er een succes van te maken.
Bundel de krachten met een professionele standbouwer
Ook met weinig budget kun je over een professionele beursstand beschikken. Expo Display Service beschikt over verschillende slimme oplossingen om met beperkte middelen een sterke indruk te maken. Ook denken ze graag met je mee bij het zelf ontwerpen van een beursstand en de praktische uitdagingen waar je mee te maken krijgt. Neem contact met ons op:
T: 055 32 385 55