Normaal is een publieke beurs of vakbeurs één van je belangrijkste instrumenten voor face-to-face contact met je klanten. Maar stel dat je met een beperkter marketingbudget moet gaan doen. Ga je dan meer online, of hou je je budget beschikbaar voor live communicatie?
Alleen maar online gaan heeft nadelen. Want waar anders kun je je producten laten voelen, zien of horen. Waar anders krijg je een directe en eerlijke feedback op je product of dienst. Het alternatief is natuurlijk online. Maar als iedereen dat doet, hoe val je dan op? Dat worden uiteindelijk ook dure campagnes op Google.
Wat kun je nog doen om in ieder geval toch aan een beurs, of zoveel mogelijk beurzen, deel te nemen? Je kunt natuurlijk altijd het aantal m² verkleinen. Of gerichter naar de juiste beurs zoeken (wat levert me het meeste op). Of naar goedkopere standbouw zoeken (minder franje). Of met een ander soort stand, een tussenstand i.p.v. een eilandstand, genoegen nemen. |
Je kunt ook een éénmalige investering doen in een doe-het-zelf beursstand (of zoals ze in het engels zo kort en krachtig zeggen: een DIY-stand). Huh? |
Ik zal beginnen met het nadeel. Het meeste effect heb je als je zelf de stand op- en afbouwt. Dat lijkt op het gehoor veel werk. Maar als je eenmaal bij ons in één van de showrooms het gemak hebt ervaren van de vaak 100% gereedschapsloze oplossingen, draai je je hand er niet meer voor om. Je gaat het waarschijnlijk nog leuk vinden ook. Uiteraard kun je niet ongelimiteerd een beursstand van een standbouwer evenaren met een modulair zelfbouw systeem. Daar is het ook niet voor bedoeld. Maar je kunt echt heel veel tegenwoordig met een mobiele, modulaire beursstand.