Een beurs is een perfecte gelegenheid voor marktonderzoek. Als exposant ontmoet je veel klanten en met gerichte vragen leer je hun wensen beter kennen. Het opstellen van een goede vragenlijst is echter moeilijker dan het lijkt. Daarom geven we 7 do´s and don´ts voor het creëren van de perfecte enquête.
Verkopen is een vreemd vak. Je hoeft niet de beste oplossing te hebben, om klanten te werven. Ze moeten wel het gevoél hebben dat jij de beste oplossing biedt en dit doe je door optimaal in te spelen op hun wensen. Wat vinden ze belangrijk? Waar lopen ze tegenaan? En wat ’triggert’ ze om een product aan te schaffen?
Op een beurs kom je in korte tijd in contact met veel potentiële klanten. Dit is een goudmijn voor waardevolle informatie over bijvoorbeeld jouw producten, organisatie en beursstand. Als je het niet vraagt, weet je het niet. Hoe krijg je beursbezoekers zover dat ze jouw enquête invullen?
Met deze 7 tips stel je een goede vragenlijst op.
1. Enquêtevragen opstellen: wat moét je weten?
Belangrijk voor beursbezoekers is dat het beantwoorden van vragen weinig tijd kost. Tijd is schaars en ze doen waarschijnlijk liever wat anders. Maak dit proces daarom zo makkelijk mogelijk en vraag uitsluitend het strikt noodzakelijke.
Bedenk vooraf goed wat onmisbare en wat aardige informatie is. Beperk de enquête tot maximaal 8 vragen, waar in elk geval de essentiële vragen bij staan. Zorg er daarnaast voor dat de vragenlijst – bij voorkeur – op 1 pagina past. Dit verlaagt de drempel om hem in te vullen.
2. Stel korte, gerichte vragen
Ziet een beursbezoeker een lange vraag, dan leest hij hem waarschijnlijk niet. Stel liever korte, gerichte en duidelijke vragen van maximaal 20 woorden die uitnodigen tot een kort antwoord.
Met multiple-choice vragen maak je antwoorden makkelijker. Geef niet te veel opties, want dan haken beursbezoekers af. Voorkom ook dat antwoorden te veel op elkaar lijken. Gaan mensen twijfelen, dan slaan ze de vraag vaak over.
3. Voeg korte instructies toe aan de enquête
Je kunt een enquête mondeling afnemen of door bezoekers zelf laten invullen. Kies je voor het laatste, voeg dan een korte instructie toe om onduidelijkheden te voorkomen.
Leg uit hoe deelnemers de vragen kunnen beantwoorden en benoem het aantal antwoorden waaruit ze kunnen ze kiezen. Mogen ze de lijst anoniem invullen? Benadruk dit dan, om twijfelende bezoekers over de streep te trekken.
4. Bied extra ruimte voor opmerkingen en aanvullingen
De meeste beursbezoekers geven de voorkeur aan gesloten, meerkeuzevragen. Bied daarnaast de mogelijkheid voor het noteren van opmerkingen en aanvullingen. Nemen mensen de moeite, dan levert het vaak waardevolle inzichten op.
5. Begin de vragenlijst met meningen
Wil je weten waar iemand vandaan komt en in welke branche hij of zij werkzaam is? Stel dit dan niets als eerste vraag, want dan haken beursbezoekers eerder af. Wat wel werkt is prikkelen door te vragen naar hun mening. Iedereen vindt het fijn om gehoord te worden.
Stel de onmisbare vragen pas aan het einde van de enquête, of scan hun badge als je lijst digitaal afneemt.
6. Test je enquêtevragen
Wat voor jou volstrekt duidelijk is, hoeft dat voor een geënquêteerde niet te zijn. Test daarom je vragen voor je ze aan beursbezoekers voorlegt en voorkom zo onduidelijkheden.
Let ook op eenzijdige, sturende en te stellige vragen. Als een vraag ongenuanceerd is of juist nieuwe vragen oproept is het beter om hem anders te stellen.
Houd ook rekening met de volgorde van vragen. Je kunt mensen (onbewust) een bepaalde richting op sturen, waardoor ze antwoorden wat jij wilt horen. Dit is misschien fijn voor je ego, maar levert geen objectieve informatie op.
7. Beloon beursbezoekers die je enquêtevragen invullen
Een beursbezoeker vult eerder een vragenlijst in als het wat oplevert. Overweeg daarom een beloning weg te geven aan iedereen die je enquête invult. Door deelnemers te belonen doen ze vaak meer hun best en dit levert betere antwoorden op.
Enquêtevragen op een beurs, zo gaat het zeker goed
Succesvol verkopen draait om het kennen van je klanten. Als je weet wat hen drijft en bezig houdt kun je hier gerichter op inspelen. Tijdens een beurs kom je in korte tijd in contact met veel klanten. Dit maakt het tot een ideale plek voor marktonderzoek.
Beursbezoekers vullen niet zomaar enquêtes in. Helemaal niet als ze ingewikkeld en tijdrovend zijn. Stel daarom met de tips uit dit artikel een effectieve enquête op en leer je klanten beter kennen. Je product en je marketing worden er beter van.