Ook al sta je met de mooiste producten en diensten en met de beste stand op een vakbeurs, als je niet in contact komt met de juiste mensen blijft succes uit. Enthousiasme en lichaamstaal zijn daarbij ontzettend belangrijk en dat blijkt ook uit onderzoek.
Als mensen informatie overbrengen gelooft 7% van de luisteraars wat er gezegd wordt, 38% vertrouwt op de intonatie en 55% interpreteert de lichaamstaal. Om je boodschap op een vakbeurs helder en overtuigend over te brengen is het daarom essentieel dat je verhaal en non-verbale communicatie op elkaar aansluiten. Dat lukt het beste als je een eerlijk verhaal vertelt, waar je oprecht in gelooft. Met deze 12 to-do’s zet je jezelf (weer) op scherp en lukt het zeker.
12 reminders voor een enthousiaste beursbemanning
- Beursbezoekers betalen entreegeld omdat ze op zoek naar een oplossing zijn voor hun ‘probleem’. Overtuig jezelf hiervan en je voelt je niet bezwaard om ze aan te spreken of te ‘storen’. Je helpt ze juist.
- Klanten werven kost veel tijd en op een vakbeurs bevinden zich heel veel potentiele afnemers op een kleine ruimte. Als jij je werk goed doet, levert dat de onderneming heel veel omzet en tijdwinst op. Je bijdrage is daarom ontzettend belangrijk, dus voel dat ook zo.
- Ken je diensten en producten én de voordelen die ze hebben voor je klanten door en door. Leer ze vooraf goed kennen en laat je niet onzeker maken door iets wat je niet kunt of weet. Als je de materie beheerst straal je dat uit en oog je zelfverzekerder.
- Zorg voor aanbevelingen en case studies, verhalen van klanten die hun successen met jouw producten of diensten delen. Zo laat je overtuigend zien dat je aanbod echt werkt en klanten hun investering moeiteloos terugverdienen.
- Vertel niet je hele verkoopverhaal aan iedereen. Schat zo goed mogelijk in wat je gesprekspartner zoekt en vertel alleen het gedeelte dat voor hem of haar relevant is. Dat houdt het gesprek luchtig en uitweiden kan altijd nog.
- Het spreekwoord ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’ is ook van toepassing op een vakbeurs. Bied je gesprekspartner alle ruimte om zijn verhaal te doen en luister tussen de regels door geconcentreerd naar zijn behoeftes. Het maakt je gesprek veel doelgerichter.
- Sta niet alleen op de beurs met het idee om zoveel mogelijk te verkopen of leads te verzamelen, maar investeer ook tijd in het beter leren kennen van je klanten. Wie zijn ze, wat zoeken, met welke problemen kampen ze en hoe kun je die nog beter oplossen? Vul het niet zelf in, maar vraag het ze en observeer.
- Aansluitend op punt 7: welke voordelen vinden klanten het belangrijkste? Misschien heeft jouw product of dienst wel unieke eigenschappen, maar beursbezoekers zijn zelden geïnteresseerd in jou. Ze zijn bezig met hun eigen problemen en als jij ze voor ze oplost, trek je pas echt de aandacht. Probeer daarom zo goed te achterhalen wat jouw klanten belangrijk vinden, en welke voordelen zij zien in jouw aanbod.
- Leer je branche beter kennen, door te kijken wat anderen presenteren op de beurs. Welke ontwikkelingen zijn er en houd je daar voldoende rekening mee? Het houdt het werk voor jezelf spannend en fris.
- Breid je netwerk uit door in gesprek te gaan met klanten, collega’s en concurrenten. Je kunt van iedereen wat leren en op een vakbeurs zijn vaak alle belangrijke spelers bij elkaar. Profiteer daarvan en wie weet welke kansen zich aandienen.
- Leer je grootste concurrenten door en door kennen. Niet om ze na te apen, maar om te weten waar ze mee bezig zijn en of ze wellicht steken laten vallen. Het is bovendien lastig om jezelf te profileren als je niet weet wat een ander doet. Waarin ben je anders en beter?
- Weet welke nieuwe producten en diensten concurrenten introduceren op de beurs. Zo houd je een vinger aan de pols en kun je kritisch kijken naar je eigen aanbod en de koers die je vaart. Gaat je nog steeds de juiste kant op of is bijsturen wenselijk?
Enthousiaste beursbemanning? Houd jezelf scherp
Zonder enthousiasme en doorzettingsvermogen benut je niet het volledige potentieel van een vakbeurs. Met de 12 reminders uit deze blogpost zet je jezelf op scherp en kom je goed beslagen ten ijs. Bezoekers merken dat, in het verhaal dat je vertelt en de wijze waarop. Je overtuigt ze verbaal en non-verbaal en dat levert nieuwe klanten en omzet op. Probeer het maar eens.