Hoe zorg je ervoor dat je het uiterste haalt uit je beursdeelname en het een financieel en zakelijk succes wordt? Wil je een beursstand huren of kopen? Ga je zelf een stand bouwen of kies je voor standbouw?
1. Wat is het doel van jouw beursdeelname?
De eerste vraag is meteen de belangrijkste. Met welk doel neem je deel aan de beurs?Wat je doen op een beurs? Wat zijn jouw doelstellingen?
- Verkopen?
- In contact komen met prospects?
- Investeerders vinden
- Van gedachten wisselen met belangrijke personen in jouw branche?
- Klanten en hun wensen beter leren kennen?
Denk daar vooraf goed over na en bepaal je doelen voor je naar de beurs gaat. Zo kun je je tijd zo effectief mogelijk gebruiken. Maak ook gebruik van ons plan voor beurzen en beursdeelname.
2. Kan ik een presentatie geven?
Veel beurzen hebben naast een beursvloer een aanvullend programma met sprekers. Krijg je de mogelijkheid om een presentatie te geven? Grijp die dan aan. De toehoorders zijn vaak zeer geïnteresseerd in het onderwerp en na afloop kun je verder praten en contactgegevens uitwisselen.
3. Bedenk een onweerstaanbare elevator pitch
Op een website bepalen bezoekers binnen 3 seconden of ze blijven of niet en bij een zakenbeurs is dit niet anders. De uitstraling van je stand en je verkoopverhaal zijn daarom ontzettend belangrijk. Wat zeg je tegen mensen die geïnteresseerd naar jouw stand kijken en met welke woorden verleid je ze het gesprek aan te gaan?
Een elevator pitch – een verkoopverhaal in 1 a 2 zinnen – waarin je de toehoorder een oplossing presenteert voor zijn probleem is een mooie vorm. Het is herkenbaar en je trekt meteen de aandacht. Hoe je een krachtige elevator pitch verzint lees je hier.
4. Op welke plek wil je staan?
Hoe eerder je je aanmeldt voor een beurs, hoe meer goede plekken beschikbaar zijn. Een plek direct bij binnenkomst kan een goede keuze zijn, maar ook bij de toiletten of op de splitsing van 2 drukke gangpaden, waar het publiek vaak stil staat. Wat is een goede plek? Dat lees je in ons blog over de beste plekken voor jouw stand.
5. Wat wil je met drukwerk?
Op een beursstand is het gebruikelijk dat je iets weggeeft en misschien heb je daar nu al ideeën over. Wil je flyers of folders aanbieden, begin dan op tijd met het samenstellen en ontwerpen en ga in overleg met de drukker. Misschien zijn je wensen niet direct te realiseren of heeft het meer tijd nodig. Doe je dit allemaal op het laatste moment, dan kun je voor vervelende verrassingen komen te staan en het leidt tot stress.
6. Wie neem je mee?
In je eentje op een beurs staan is te druk. Neem daarom altijd 1 of 2 collega’s mee en bepaal van tevoren wie daarvoor geschikt is. Dat hoeven niet je grootste vrienden te zijn, maar kies de mensen die de beste bijdrage leveren aan je doelstellingen en die je aanvullen. Zo kun je de taken verdelen.
7. Waar ga je overnachten?
Ben je van plan om te overnachten tijdens de beurs, reserveer dan tijdig een kamer. Je bent niet de enige met dit plan en hotelkamers zitten vaak vol als je te lang wacht, of je bent aangewezen op een duurdere locatie.
8. Hoe onderscheidt mijn stand zich?
Op een beursvloer staan tientallen en soms zelfs honderden stands. Hoe valt die van jou op? Ga er niet vanuit dat bezoekers zomaar naar je toekomen, maar maak wat bijzonders van jouw plekje. Dat kan door regelmatig zelf beurzen te bezoeken, maar wij informeren je ook graag over de mogelijkheden.
9. Bestel speciale kleding op tijd
Een manier om op te vallen op een beurs is het dragen van speciale kleding. Wil je petjes, T-shirts of bodywarmers laten bedrukken met een opvallende print, informeer dan in een vroeg stadium naar de mogelijkheden. Net als bij drukwerk kan de levertijd langer zijn dan je verwacht.
10. Hoe zorg ik ervoor dat bestaande klanten komen?
Je verkoopt makkelijker aan bestaande klanten dan aan mensen die je nog niet kennen. Sowieso is het goed om contact met ze te houden en dat kan ook op een beurs. Stuur voor de beurs een persoonlijke uitnodiging (het liefste op papier) en stel ze wat leuks in het vooruitzicht als ze de uitnodiging bij de stand inleveren. Het is een sympathieke actie en leidt vaak weer tot nieuwe opdrachten.
11. Wat doe je met je nieuwsbrief?
Verstuur je regelmatig e-mail nieuwsbrieven, dan is dit een mooi medium om relaties te attenderen op je beursdeelname. Dat kan eenmalig zijn in een kort mailtje, maar ook meerdere keren in aanloop naar de beurs of misschien zelfs in een speciale beurs-editie van de nieuwsbrief. Lees onze gratis tips voor e-mailmarketing bij beurzen.
12. Welke mensen wil je ontmoeten op de beurs?
Een zakelijke beurs is de ideale plek voor het opdoen van waardevolle contacten. Omdat iedereen tijdens de beurs druk is, is het verstandig vooraf te bepalen wie je wilt spreken en met welke reden. Mensen waar je aan kunt denken zijn:
- Klanten
- Journalisten
- Leveranciers
- Concurrenten
- Mogelijke partners
Plan direct een afspraak. Zo haal je het meeste uit je kostbare tijd.
13. Welke spullen moet ik zeker meenemen?
Op een beursvloer aankomen en ontdekken dat je belangrijke spullen bent vergeten, je moet er niet aan denken. Stel daarom vooraf een lijst op met spullen die je niet mag vergeten en vul die lijst geregeld aan. Denk ook aan voor de hand liggende zaken als een schaar, vuilniszakken, paperclips, naald en draad, ducttape, elastieken etc. Je weet maar nooit wanneer je het nodig hebt.
14. Welke schoenen trek ik aan?
Je staat er waarschijnlijk niet direct bij stil, maar een of meerdere dagen op een beurs staan is fysiek inspannend. Zorg daarom voor prettig zittende kleding en een goed paar schoenen. Je voeten zijn er blij mee.
15. Welke strategie kies ik om mensen te laten stoppen?
Op een beurs lopen bezoekers langs je stand. Hoe zorg je er voor dat ze bij jou stoppen en ze het gesprek aangaan? Dat zit hem in de aankleding van de stand, het aanbieden van weggevers (eten werkt altijd) en je openingszin. Die moet prikkelen en verleiden tot een vervolg. Begin het gesprek daarom niet met algemeenheden, maar bedenk een fascinerende zin waarmee je meteen de aandacht grijpt.Tip. Test dit ook! Verzin er 2 of 3 en kijk welke het beste werkt. Het is een kleine moeite en kan een groot verschil maken.
16. Hoe ga je het gesprek voeren?
Als mensen ergens een hekel aan hebben is het opdringerige verkopers. Ze willen zelf kiezen, of in elk geval dat gevoel hebben. Je staat op een beurs met een commercieel belang en dit wil je realiseren zonder té pusherig te zijn. Daar kun je van tevoren al over nadenken. Welke argumenten draag je bijvoorbeeld aan en welke open vragen kun je stellen om het echt een gesprek te laten zijn? Wat gaat jouw strategie worden voor een beter beursgesprek?
17. Hoe presenteer ik mij non-verbaal?
Volgens onderzoekers is 70% van de communicatie non-verbaal, en binnen een fractie van een seconde bepalen mensen – onbewust – of ze iemand aardig vinden of niet. Dat zijn schokkende cijfers waar je wel wat mee kunt. Bijvoorbeeld door te oefenen met je houding, stemvolume en door stevig te staan. Zo maak je op de beurs een krachtiger en overtuigender indruk.
18. Kan ik mijn product of dienst demonstreren?
Praten over een product of dienst is interessant, maar bezoekers willen het zien. Wat kun je verzinnen om een demonstratie te geven en wat heb je daarvoor nodig? Zorg dat die spullen op de stand klaar staan, zodat je meteen kunt laten zien wat jouw aanbod de bezoeker oplevert.
19. Wat doe ik met social media?
Deelnemers en bezoekers aan een beurs. Spreek je interessante mensen, vraag ze dan meteen of je mag ‘connecten’ op LinkedIn. Je kunt zelfs een laptop of tablet meenemen om dat direct te doen. Heb je er op de beurs geen tijd voor, wacht dan niet te lang zodat je precies weet wie wie is, en wat jullie hebben besproken. Bij LinkedIn kun je aantekeningen maken bij contactpersonen en de informatie zit dan nog vers in je hoofd.
20. Waar je ook nog over na moet denken?
Met deze 20 vragen wordt jouw beursdeelname geheid een succes. Na de beursdeelname ben je er echter nog niet, want je wilt de contacten zo snel mogelijk opvolgen. Verzin daar ook een plan voor en smeed het ijzer als het heet is. Reserveer ook tijd voor een evaluatie. Vragen die je daarbij kunt stellen zijn:
- Wat was mijn beste openingszin?
- Wat zeiden bezoekers over mijn product of dienst?
- Hoe gingen de demonstraties?
- Wat was goed aan de inrichting van de stand en wat kon beter?
- Hoe presenteerden concurrenten zich en wat was hun assortiment?
Haal het maximale uit je beursdeelname
Deelnemen aan een beurst klinkt als een leuk tussendoortje, maar als je er het maximale uit wilt halen komt er veel meer bij kijken. Neem je deelname daarom serieus, zodat het zakelijk en financieel een doorslaand succes wordt. Deze uitgebreide vragenlijst is daarbij een prima startpunt.