Waarom moet ik deelnemen aan een virtuele beurs?

Die gedachte hadden velen van ons denk ik wel zo begin april. Ervan uitgaande dat we in september wel weer beurzen konden organiseren en meedoen en bezoeken. En inmiddels…..

We kregen de vraag echter al vrij snel. “Kunnen jullie een virtuele beursstand voor ons maken?”. We hielden eerst de boot wat af, ook omdat wij ervan uit gingen dat we het Covid-19 virus toch wel de kop zouden kunnen indrukken. Maar het beestje is toch iets venijniger.

Zodoende kreeg het virtuele platform ook bij ons al snel een plaats. Waarom moet je dan deelnemen aan een virtuele beurs? Zo maar een aantal genoemde argumenten en waarom je dat misschien toch moet heroverwegen.

1. Ik heb toch al een website?

Oké, maar wordt die ook goed gevonden? Google is genadeloos als je je SEO niet goed onder controle hebt. Je vindt op een beurs ook vaak die bedrijven die een heel goed aanbod hebben, maar omdat ze wat nieuwer op de markt zijn, of wat minder handig met SEO, niet zo goed gevonden worden in Google. Stel: jij bent zo’n bedrijf. 

En stel dat je nu wel meedoet aan die virtuele beurs. Dan wordt je in ieder geval gevonden. Want die bezoeker aan de virtuele beurs komt daar op dit moment wel. Omdat hij op zoek is naar een specifiek aanbod. Sta jij daar niet en de concurrent(en) er wel, is het dan nog nodig op Google verder te zoeken. En doet hij of zij dat, ben jij dan bovenin de ranglijst van Google te vinden?

2. Er komen toch geen bezoekers naar een virtuele beurs?

Ja, heel eerlijk….. Wij hebben dat ook wel gedacht. Maar dat valt heel erg mee. Sterker nog, de eerste cijfers vallen meer dan mee. Misschien ook wel omdat het nieuw is. Dan zijn we nu eenmaal zo nieuwsgierig ingesteld dat we er alles van willen weten. De toekomst zal het zeggen. Op dit moment is er ook simpelweg geen alternatief.

Een ding is helder. Er komen bezoekers. En best veel. Jouw klanten dus waarschijnlijk ook. Kun je het je veroorloven er dan niet te zijn?

Nog iets om over na te denken. Tussen de bezoekers zitten mensen die normaal uit tijd- of kostenoverweging niet naar een beurs gaan. En nu wel. M.a.w. online publiek wat niet zo snel on-site komt. Je reach is dus veel groter.

En stel je exporteert voor een groot deel je producten. Net als in de vorige alinea bereik je misschien contacten bij bedrijven uit landen die niet kunnen of willen reizen. Om wat voor reden dan ook. Maar nu de beurs virtueel is, is die drempel ineens weg.

3. Ineens doe ik mee aan een beurs in Brazilie

Dus je exporteert en je droomt van Zuid-Amerika. Maar daar deelnemen aan een beurs is onbegonnen werk, vind je. Laat je nu net een virtuele beursstand ontwikkeld hebben die je daar kunt inzetten. Sta je er toch maar mooi tussen met je aanbod. Terugkomend op punt 1. Welke Braziliaan gaat jouw aanbod op Google vinden? 

.

4. Mensen moeten onze producten proeven anders heeft het geen zin

Maar als je niet tussen de virtuele exposanten staat op die juist zo belangrijke beurs, waar veel bezoekers komen, zal niemand je aanbod leren kennen. Zorg dat je er bent, ga met de mensen in gesprek, en regel een leuk sample pakket (of gimmick) wat je hen toestuurt. Bijvoorbeeld nadat ze zich geregistreerd hebben. Kost wel wat geld inderdaad, maar hoeveel bespaar je je met de reis- en verblijfskosten van je standcrew.

Dus de toekomst gaat alleen nog maar over virtuele events?

Nee, het is nu een alternatief voor live events. En in de toekomst waarschijnlijk een prima on-top online marketing instrument. Zo kom je tot wat nu al de hybride beurs wordt genoemd. En de techniek wordt nu zo getest in het veld van de live vakbeurzen dat waarschijnlijk andere online instrumenten, als een website, ook naar met die technologie door ontwikkeld gaan worden.  

Maar uiteindelijk gaat er niets boven live. Een levendige spontane uitleg, de feedback, de discussies, de body language en vooral het soort gesprek is heel anders dan online. Maar het is nu het beste alternatief voor exposant en bezoeker om met elkaar in gesprek te komen of te blijven.

Dus dan is de virtuele beursindustrie een extra en nieuwe melkkoe

Er is natuurlijk een industrie die probeert dit platform als alternatief aan te bieden om te overleven. Maar de prijzen vallen best mee. Ook al als je meeneemt dat je normale operationele kosten zo goed als wegvallen.

Je moet natuurlijk wel op een paar dingen letten

De beursorganisatie zal je een voorstel doen voor een virtuele beursstand. Dat zijn vaak niet de virtuele beursstands zoals je ze misschien wel eens op internet hebt gezien. Het zijn vaak 2D plaatjes met wat mogelijkheden voor contactpunten, video’s, downloadbare brochures en wat geavanceerdere pakketten geven dan nog een mogelijkheid tot chatten of videocall. Hier kun je dan bijvoorbeeld greenscreens inzetten om jezelf van een professioneel uitziende achtergond te voorzien.

Als je nu maar één keer aan zo’n beurs wilt deelnemen is dit het overwegen waard. Wil je het gelijk professioneel aanpakken of ga je sowieso meer aan virtuele beurzen deelnemen, moet je beslist overwegen een virtuele beursstand te laten maken. Bij virtuele beursstands die je door ons laat ontwikkelen word je dan eigenaar van de virtuele beursstand en kun je hem overal inzetten. Op elke willekeurige virtuele beurs, maar ook op je website. Of je host hem bij ons of bij een door jezelf uit te kiezen hosting partij. 

Je kunt zo zelf je eigen online event creëren. Why not? Je investeert eenmalig en eventuele aanpassingen kunnen binnen de gemaakte beursstand gedaan worden. Je hoeft geen compleet nieuwe virtuele beursstand te laten ontwikkelen. En als je het zo aanpakt dan vallen de kosten reuze mee! 

Meer weten? Bel 055-323-8555,  mail of  Plan een online demo!

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.