Bepaal een visuele strategie voor je beursdeelname in 5 stappen

Waarom is een visuele strategie belangrijk voor beursmarketing?

Klanten en prospects werven op een beurs begint met een goed verhaal, voor een duidelijk afgebakende doelgroep. De boodschap bij hen onder de aandacht brengen is al lastig, laat staan de aandacht vasthouden. Beursbezoekers krijgen zoveel prikkels, dat ze zo weer weg zijn.

Met visuele informatie trek je sneller de aandacht van geïnteresseerden. Zo zijn onze hersenen ingesteld op beeld. En er zijn meer redenen om visuele informatie prioriteit te geven:

  • Onze hersens verwerken beelden tot wel 60.000 keer sneller dan tekst
  • 90% van de informatie die ons brein verwerkt is visueel
  • Consequent beeldgebruik vergroot herkenbaarheid en vertrouwen

Deze cijfers maken duidelijk dat een effectieve beursdeelname niet zonder krachtige beelden kan. Nou is het verleidelijk om zomaar wat plaatjes te gebruiken, maar dat kan beter. Door het bepalen van een visuele strategie voor je beursdeelname communiceer je consequenter en herkenbaarder. Aan de hand van deze 5 stappen bepaal je een effectieve visuele strategie.

1. Laat de visuele strategie aansluiten op je beursdoelen

Goed gekozen beelden staan niet op zichzelf, maar versterken je beursdoelen. Daarom is de belangrijkste vraag: wie wil je bereiken op de beursbeurs? En vervolgens: wat ga je ze vertellen? Alle volgende stappen en keuzes vloeien hieruit voort.

Zorg dat je beursstand zo goed mogelijk aansluit bij je beursdoel en kijk verder dan tekst. Bezoekers gaan geen complete folders lezen, althans niet meteen. Je moet ze eerst je stand in lokken met aansprekende beelden. Kijk daarom verder dan de geijkte stockfoto’s, die iedereen gebruikt. Ze zijn vaak nietszeggend en als je hetzelfde doet als concurrenten val je niet op.

De beste beelden vertellen het hele verhaal, zonder verdere toelichting. Omdat onze hersens beeld veel sneller verwerken snappen bezoekers meteen wat je bedoelt en herkennen ze zich. Dit verlaagt de drempel om een gesprek aan te gaan.

2. Combineer je visuele strategie met pre-show marketing

Een succesvolle beursstand heeft een duidelijk doel en een heldere boodschap. Dit kun je in de beursstand versterken met beeld, maar ook in aanloop naar de beurs tijdens met zogenaamde pre-show marketing. 

Breng de mensen die je wilt bereiken op de beurs vooraf op de hoogte van je deelname. En breng ze dan meteen in de juiste stemming. Dat kan bijvoorbeeld via een persoonlijke uitnodiging in een brief, een e-mail en social media.

Laat in je uitingen doorschemeren wat je in de beursstand gaat doen en dat hen oplevert. Presenteer je bijvoorbeeld een product? Hint daar dan subtiel op. Of kunnen bezoekers een prijs winnen? Maak ze alvast lekker met prikkelende plaatjes. Zo laat je de ervaring al voor de beurs beginnen. 

3. Visuele strategie bij beurzen: wees consequent

Een krachtige visuele strategie is eenvoudig en doeltreffend. Als niet-ontwerper maak je er al snel een kermis van en daarmee schiet je je doel voorbij. Wil je dit voorkomen? Stel dan een stijlgids op voor je onderneming.

Leg in een stijlgids de keuzes vast voor kleurgebruik, letters en beeldmateriaal. Bij twijfel kun je daarop teruggrijpen en het zorgt voor een consistente presentatie. In de beursstand, maar ook op je website en in andere uitingen.

4. Werk samen met een designer

Vormgeven is een vak en niet iedereen beheerst het. Op internet vind je talloze designtools, waarmee je zelf professioneel drukwerk kunt ontwerpen. Je krijgt er helaas geen garantie bij dat het tot professionele resultaten leidt.

Wil je serieus werk maken van een visuele strategie? Schakel dan een professionele vormgever in die ervaring heeft met beursmarketing. Het resultaat is vrijwel altijd strakker en doeltreffender dan als je het zelf doet. Wil je toch zelf ontwerpen? Laat je dan inspireren door deze imposante verzameling beursstands op Pinterest.

Tip. Op de website colourlovers.com vind je prachtige kleurenpaletten. Dit is een ideaal starpunt voor het zelf ontwikkelen van een huisstijl voor je website, nieuwsbrief, social media-content en beursstand.

5. Spreek alle zintuigen aan

Een visuele strategie draait om beeld, maar daar hoef je je niet tot te beperken. In een beursstand kun je ook de andere zintuigen aanspreken: voelen, ruiken, proeven en horen.

Een goede stand verleidt bezoekers op alle terreinen en werft bewust én onbewust bezoekers. Zet daarom een stap extra en laat je beursstand meer zijn dan wat mensen op internet vinden. Zo buit je het verschil tussen online en de echte wereld optimaal uit.

Versterk je beursdeelname met een krachtige visuele strategie

Een sterke visuele presentatie is ontzettend belangrijk op een publieks- of vakbeurs. Beelden trekken eerder de aandacht, onze hersens verwerken ze sneller en ze brengen effectiever informatie over.

Door het vooraf bepalen van een visuele strategie werf je meer bezoekers naar je beursstand. Bovendien onderscheid je je van andere standhouders. Geef beeld daarom een prominente plaats in je marketingstrategie en laat jezelf zien.


This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.