7 slimme beurstips voor 2018

Het jaar loopt op zijn einde en dat is een mooi moment om vooruit te blikken. Wat kun je in 2018 doen om meer rendement te halen uit je beursdeelname? Dit zijn 7 slimme tips.

Marketingtrends komen en gaan. Event- en beursmarketing is al decennia een blijvertje. En dat blijft het ook. Want hoewel steeds meer budget naar online marketing gaat, kan geen website of app het gevoel van persoonlijk contant vervangen.

Ook in 2018 blijven marketeers volop investeren in events en beurzen. Zo gaf liefst 75% van de lezers van de prestigieuze website Content Marketing Institute aan heilig te geloven in events. Het kost alleen veel tijd en geld, zo gaven ze aan. Om het uiterste te halen uit je (beperkte) marketingbudget geven we daarom 7 waardevolle beurstips voor 2018. Dit zijn ze.

1. Warm je publiek op

“Hallo allemaal, dit is ons geweldige nieuwe product. Daar kunnen jullie betalen.”

Een verkoper die het zo aanpakt komt niet ver. Mensen kopen namelijk niet vanuit het niets. Ze willen eerst een goed gevoel bij je hebben en moeten overtuigd zijn van de voordelen van een product of dienst. Pas als je ze zover hebt, trekken ze de portemonnee. Dit principe geldt zowel voor het verkopen van spullen als het werven van geïnteresseerden voor een evenement.

Wil je dat bezoekers je beursstand of evenement bezoeken, warm ze dan op in aanloop naar het event. Begin op tijd en laat zien dat er wat moois zit aan te komen. Stuur e-mails en maak ze lekker op social media. Attendeer ze bijvoorbeeld op een spectaculaire of mysterieuze productlancering. Zo creëer je urgentie en is de kans groter dat bezoekers langs komen.

Wat je ook kunt doen is bezoekers alvast een afspraak laten inplannen bij je stand. Dit is alvast een eerste contactmoment en door zo’n actie uit te lokken schep je een verplichting bij de ander. Bovendien kun je je beurstijd zo beter indelen.

2. Zorg voor een eersteklas standontwerp

Als iedereen hetzelfde doet val je niet op. Dat geldt zowel voor ondernemen als voor een beursstand. Hoogwaardig standontwerp is daarom essentieel.

Laat je bij het ontwikkelen van een effectieve stand niet meteen leiden door fraaie plaatjes en glimmende brochures. Doe eerst een stap terug en beantwoord deze vragen:

  1. Wie ben je en waar sta je voor?
  2. Wie wil je bereiken?
  3. Wat ga je zeggen?
  4. Wat doe je als mensen luisteren?

De antwoorden op deze vragen hebben consequenties voor een effectief standontwerp. Wil je bijvoorbeeld in het volle licht producten demonsteren of heb je juist ruimte nodig voor het voeren van een intiem gesprek? En bestaat je publiek uit ongeduldige tieners of rustige ambtenaren?

De aandacht van een jonge doelgroep grijpen en vast houden is een uitdaging op zich. Een slim standontwerp speelt hier een sleutelrol in. Bezuinig hier dus niet op en wees niet, zoals ze dat in Engeland zeggen ‘penny wise and pound foolish’. Het besparen van enkele dubbeltjes kan je vele euro’s kosten.

3. Freebies en give-aways werken nog steeds

Hoe graag je misschien ook rationeel en zakelijk wilt zijn, als het om beslissingen gaat laat vrijwel iedereen zich leiden door gevoel. Denk maar aan die sympathieke verkoper, een tijdgebonden aanbieding of de wetenschap dat een concurrent een product of dienst al heeft afgenomen. Dan kun je toch niet achterblijven?

Gratis is een emotionele ‘trigger’ die altijd werkt.  Geef daarom altijd iets weg in je stand en probeer origineel en onderscheidend te zijn. Dat zit in de prijs van de weggever zitten, maar net zo goed in originaliteit. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Lees dan het artikel:

10 originele giveaways voor je volgende beurs

4. Ga digitaal

De digitalisering in event- en beursmarketing is ook in 2018 niet te stoppen. Digitalisering kun je op verschillende terreinen inzetten, zoals:

  • Social media en digital advertising
  • Digitale reclameborden en tablets
  • Videobeelden en -marketing
  • Koppeling van CRM-sytstemen met enquete-software etc.

Digitalisering heeft veel voordelen en zorgt voor extra bezoekers naar je stand. Daar kun je vervolgens het gesprek aangaan en fysieke marketingmaterialen uitdelen, zoals brochures, folders, visitekaartjes etc. De twee vullen elkaar goed aan en bezoekers vinden het prettig iets tastbaars in handen te hebben.

5. Creëer een ervaring

Een effectieve beursstand biedt bezoekers een ervaring. Dat is belangrijk, want met name de generatie Z wil dingen meemaken, die ze weer kunnen delen via social media. Ook als je je niet op jongeren richt zijn ervaringen belangrijk. Je onderscheidt je met een belevenis van een ‘doorsnee’ presentatie in een folder of op internet.

Richt je stand op interactie en speel met beleving. Zet bijvoorbeeld Virtual Reality in en maak gebruik van de mogelijkheden van digital signage. Kleuren en geuren zijn ook enorm belangrijk en roepen direct associaties op. Ze spelen een grote rol in het onbewust aantrekken van beursbezoekers. Online vind je er veel meer informatie over, en ook op dit blog vind je waardevolle artikelen over dit onderwerp.

6. Integreer social media

Miljoenen Nederlanders bevinden zich dagelijks op netwerken als Twitter, Facebook en LinkedIn en dit aantal neemt alsmaar toe. Geef social media daarom een prominente rol bij het promoten van je beursdeelname. Dit kan bijvoorbeeld met foto’s.

Plaats foto’s van het opbouwen van je beursstand en het uiteindelijke resultaat. Maak ook foto’s van medewerkers die de stand opbouwen en ’tag’ ze op Facebook, als ze een privé-account hebben. Geef meteen een compliment voor hun inzet, dat vindt iedereen leuk.

Taggen kun je ook doen bij leveranciers of klanten. Maak bijvoorbeeld een foto van je fonkelnieuwe presentatiewand en laat de leverancier in een berichtje weten dat je er blij mee bent. De kans is groot dat hij het oppikt en de foto verder verspreidt.

7. Wees voorbereid op het ergste

Hoe goed je een beursdeelname ook voorbereidt, een ongeluk zit in een klein hoekje. Lampen kunnen kapot gaan, een poster kan scheuren, het wifi-netwerk is onbetrouwbaar en als je pech hebt steekt de geheugenkaart van je fotocamera thuis nog in de pc.

Tegenvallers en onverwachte situaties op een beurs geven stress en kunnen van grote invloed zijn op je resultaten. Zorg daarom altijd voor een back-up plan en lees voor de zekerheid het artikel:

Beursstand benodigdheden: deze zaken zijn onmisbaar

Conclusie

Event- en beursmarketing blijft onverminderd populair. Zo gelooft 75% van de online marketeers in de kracht van persoonlijk contact op beurzen en evenementen. Het kost alleen veel tijd.

Wil je in 2018 beursmarketing succesvol inzetten,  doe dit dan met een duidelijk doel en plan van aanpak. Weet wie je wilt bereiken, wat je wilt vertellen en hoe je dat gaat doen. Met de tips uit dit artikel leg je een goede basis. Op een succesvol nieuw jaar!

Dit bericht is gepost in blog. Bookmark de link.

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.