Terug naar live vakbeurzen. Terug naar normaal

Toen we net te maken hadden met Corona en we vroegen naar toekomstige beursdeelnames zat de schrik er bij velen goed in. “Ik stel mijn collega’s niet aan risico’s bloot” en “de bezoekers komen niet”. Zelfs verwachtte men dat bij een verbeterde situatie het nooit meer zou worden als hoe het was. Termen als “het nieuwe normaal” deden hun intrede.

De realiteit was veranderd en dat zou zo blijven.

Inmiddels leven we maart 2021 en zijn we een jaar onderweg in een situatie die niet normaal is. Die we ook steeds meer als niet normaal beschouwen en ook het fenomeen “ het nieuwe normaal” aan kracht en waarde doet inboeten.

Deze week kwamen cijfers naar voren uit een onderzoek gedaan in de USA (Freeman). Hieruit blijkt dat 78% van de bezoekers verwacht en wenst op beurzen rond te lopen in Q3. Dat groeit nar 94% als we praten over Q4. Onder exposanten is dat nog iets hoger namelijk 80% om 95%.

Van alle respondenten zei 85% liefst dat beurzen onvervangbaar zijn voor de commerciële activiteiten van bedrijven en het netwerken wat garant staat voor het ontstaan van hechte partnerships en innovatieve ontwikkelingen.

Daarnaast zullen ook vele aanverwante bedrijfstakken profiteren van de terugkeer van vakbeurzen. De reisbranche, hospitality, toerisme etc.

Een aantal andere interessante en opvallende feiten uit het onderzoek:

  • Personen die werkzaam zijn zijn in het algemeen sneller bereid om zich te laten vaccineren dan de gemiddelde inwoner van de USA. Dit omdat er een sterk geloof is in de positieve bijdrage van het bestrijden van het virus.
  • Bedrijven die zich bezighouden met produktie, machinebouwers als voorbeeld, zullen het eerst het vakbeurs toneel betreden, gevolgd door technologie, retail en pharma/gezondheidszorg.
  • Op dit moment is de terugkeer van in-person evenementen verwacht door 75% van de respondenten. Ten opzichte van een all-time laagterecord van 40% in de lente van 2020.
  • Zo’n 70% van de respondenten verwacht in Q3 (in de USA) geen reisbeperkingen meer te hebben.

Amerika is geen Europe zou je kunnen denken. Maar ook wij bemerken onder onze klanten in de diverse gesprekken die we hebben een steeds grotere drang naar live evenementen en face-to-face gesprekken. Het digitale tijdperk heeft zeker voordelen laten zien maar de technologie kan de aard van het beestje toch niet veranderen. De digitale periode zal ook zeker goede sporen achterlaten, maar live evenementen vervangen gaat ‘m niet worden.

Bovenstaande cijfers zullen ongetwijfeld ook kunnen worden losgelaten op de diverse Europese landen. Want ondanks locale cultuurverschillen vertonen mensen toch grotendeels hetzelfde communicatieve gedrag.

Het is nog heel even doorbijten en dan mogen we echt wel weer. Het vorig jaar omschreven nieuwe normaal zal meer een aangepast oud normaal worden. Iets van ontwikkeling moet er tenslotte zijn, toch?

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.